Plein 40-45

22-03-2021

Plein 40-45 is mijn 3de project voor dit schooljaar.

Situatie

De markt op Plein '40-'45 is een van de drukst bezochte van Amsterdam. De markt ligt ingeklemd tussen een drukke straat, een stadsdeelkantoor en een aangrenzend winkelcentrum. Jurken, groenten, panty's, tapijten: een bonte verzameling spullen ligt in de openlucht klaar om verhandeld te worden. Keerzijde van al die snuisterijen: een hele hoop afval. Als hier een keer windkracht vier staat, vliegen de zakjes door de hele wijk.

Opdracht

De opdracht is om het afval op te ruimen en dat het niet in het natuur komt. Dus wij moeten onderzoeken hoe we het afval moeten opruimen. Als we alles hebben onderzocht kunnen we ideeën maken.  

groepswebsite

Op de groepswebsite kun je onze deliverberls zien. 

https://zwerfafvalplan-plein40-45.jouwweb.nl/ 

Leerdoel

Mijn leerdoel is goed kunnen uitleggen. Als ik iets ga uitleggen dat iedereen het kan gaan begrijpen en dat ik het niet hoef te herhalen.

Hoe is het meetbaar? Ik kan vragen aan mijn groepje wat ze vonden van mijn uitleg 1 tot 10. Als het bijvoorbeeld een 5 is dan vraag ik wat ik niet goed deed.

De opdrachtgever kwam.

12-04-2021 was de opdrachtgever gekomen. Wij hadden alvast een paar vragen bedacht om te stellen. Toen de opdrachtgever naar ons toe kwam, vroeg hij wat ons idee was. Wij hadden een paar ideetjes zoals: Een net in het water dat het afval tegenhoudt. Sowieso meer prullenbakken zetten. Ook dachten we dat we een gat in de grond maken en daarboven zit de prullenbak. Dus als je iets in de prullenbak gooit dan komt het in een bak in de grond. Het lijkt heel veel op een container, maar het is veel kleiner en er zijn er heel veel.

Wat ik al heb gedaan.

Maart: Ik heb het geschiedenis van plein 40-45 onderzocht. Ik heb daar een document van gemaakt. Met die informatie heb ik een stuk gesproken in een video. 

Eind april/ begin mei: Ik heb ook met Sevinç (een groepslid) een vergelijking gemaakt. We vergeleken wat er wordt gedaan aan afval op plein 40-45 en wat er wordt gedaan aan afval op Osdorpplein. Hiermee hebben we een filmpje gemaakt. 

Mid mei: Ik heb de eisen gemaakt voor de ideeën. Eisen zijn dingen waar iets aan moet voldoen, in dit geval bij de ideeën


Het idee en het prototype

Het idee is een schip met grijphaken, met die grijphaken kan je afval in het water oprapen. We hebben ook het prototype gemaakt en het bootje is gemaakt van piepschuim en hout. 

Presenteren voor de opdrachtgevers

We hebben op 16 juni 2021 gepresenteerd voor de opdrachtgevers. Ik vond het eigenlijk niet echt spannend. Het ging wel goed, alleen hadden ze som vragen gesteld waar we nog niet aan dachten.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin